Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Ποια είναι η ιδανική ηλικία για να ξεκινήσει το παιδί μια ξένη γλώσσα;

Οι ξένες γλώσσες έχουν πάψει από καιρό να αποτελούν ένα απλό εφόδιο για το βιογραφικό ενός επαγγελματία και από τα ‘τυπικά προσόντα’ που χρειαζόμασταν κάποτε, μιλάμε πλέον για ανάγκη ουσιαστικής δεξιοτεχνίας χρήσης των Αγγλικών ή των άλλων σημαντικών γλωσσών για την εύρεση μιας πραγματικά αξιόλογης θέσης εργασίας.

Για τον παραπάνω λόγο, οι πολίτες του αύριο θα χρειάζεται να χρησιμοποιούν τη δεύτερη ή και την τρίτη γλώσσα σχεδόν όπως τη μητρική τους. Για αυτό το λόγο, το υπουργείο παιδείας έχει πλέον συμπεριλάβει την εκμάθηση της από τα πρώτα επίπεδα της εκπαίδευσης, και είναι έξυπνο κάτι αντίστοιχο να κάνουν και οι γονείς.
Καθώς ωστόσο το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και οι ανάγκες του σχεδόν μοναδικές, καλό θα είναι να παρουσιάσουμε κάποια κριτήρια με τα οποία ο γονέας μπορεί να αξιολογήσει το κατά πόσο είναι έτοιμο το  παιδί του να ξεκινήσει μια τάξη Αγγλικών στην Πρώτη ή τη Δευτέρα Δημοτικού.
Ας μιλήσουμε λίγο σχετικά με τη διαδικασία μάθησης μιας γλώσσας το οποίο θα μας βοηθήσει στην απόφαση μας.
Τα βήματα μάθησης μιας γλώσσας είναι 4 και η σειρά τους είναι απόλυτα αυστηρή:
Βήμα 1
Η Ακουστική Κατανόηση
Το παιδί πρέπει να μάθει πρώτα να μάθει να κατανοεί προφορικά τις καινούριες έννοιες και τους καινούριους ήχους. Μέσα από αυτό μπορεί να αφομοιώσει τις πληροφορίες που χρειάζεται το γλωσσικό κέντρο του για να προχωρήσει στο δεύτερο στάδιο, ο οποίο είναι...

Βήμα 2
Η Ομιλία
Στο δεύτερο στάδιο το παιδί μπορεί να αρχίσει να επαναλαμβάνει σωστά τους καινούριους ήχους, όπως επίσης και να χρησιμοποιεί από μόνο του μεμονωμένες λέξεις ουσιαστικών ή ρημάτων (τις λεγόμενες content words) για να επικοινωνήσει. Αφού περάσει και το δεύτερο στάδιο γλωσσικά είναι πλέον έτοιμο να πάει στο τρίτο, το οποίο είναι…

Βήμα 3
Η Ανάγνωση  ξενόγλωσσου κειμένου.
Εδώ, αφού έχουμε παρουσιάσει εμείς οι εκπαιδευτικοί ένα κείμενο στο παιδί, μπορεί να το επαναλάβει και στη συνέχεια να το διαβάσει από μόνο του, έτσι ώστε  να καταλήξουμε στο τέταρτο στάδιο που ολοκληρώνει τη γνώση του κάθε γλωσσικού αντικειμένου.

Βήμα 4
Η Γραφή
Το παιδί μπορεί να ακούσει, να αναγνωρίσει, να τη  ‘διαβάσει’  νοητικά με τη φαντασία του και να γράψει πλέον τη λέξη.

Ο λόγος για τον οποίο είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τα παραπάνω στάδια μάθησης της ξένης γλώσσας (τα οποία είναι ακριβώς ίδια και με αυτά της μητρικής μας) είναι γιατί όταν τα γνωρίζουμε μπορούμε να αποφασίσουμε αν το παιδί μας είναι έτοιμο να ακολουθήσει του στο πρόγραμμα ενός κέντρου ξένων γλωσσών.
Αν το παιδί μας δυσκολεύεται με την πρώτη γλώσσα, και ακόμα δεν έχει αποκτήσει άνεση με την Ανάγνωση και τη Γραφή των Ελληνικών τότε καλό είναι να δοθεί περισσότερος χρόνος σε αυτό και να μη ζορίσουμε την ροή μάθησης του παιδιού.
Αν ωστόσο έχει ήδη σε καλή εξέλιξη την πρώτη γλώσσα του, στην περίπτωση μας τα Ελληνικά, τότε το μόνο που μένει είναι να μάθουμε αν το κέντρο ξένων γλωσσών της επιλογής μας ακολουθεί την κατάλληλη μέθοδο μάθησης.

Τα πλεονεκτήματα του να αρχίσει ένα παιδί από μικρή ηλικία είναι αρκετά σημαντικά καθώς:
Α. Οι μύες του στόματος του είναι αρκετά εύπλαστοι ακόμα και θα μπορέσει να αποκτήσει σχεδόν αυθεντική προφορά αν εκτεθεί σε ακούσματα σωστών εκπαιδευτικών.
Β. Σε αυτές τις ηλικίες η μάθηση μιας δεύτερης γλώσσας γίνεται κυρίως μέσα από μεθόδους όπως Story Telling και Μεταφορές, οι οποίες συμβάλλουν στη χρήση του υποσυνείδητου στη διαδικασία μάθησης, και ως εκ τούτου σε πιο μόνιμη και βαθιά γνώση.
Γ. Η μάθηση μιας ξένης γλώσσας αυξάνει τις συνάψεις του εγκεφάλου. Αυτό στην ουσία σημαίνει πιο ευφυή και έξυπνα παιδιά με δυνατότερο μυαλό, το οποίο μαθαίνει ευκολότερα, πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.

Τέλος, αν μου ζητούσε κάποιος να του πω τι να προσέξει στα Αγγλικά του παιδιού του, όταν αυτό είναι σε μικρή ηλικία, θα έλεγα ότι σημαντικό είναι να αποφεύγονται οι εντατικοί ρυθμοί, η αποστήθιση κανόνων και οι εκπαιδευτικοί που δεν έχουν εμπειρία σε αυτά τα επίπεδα. Ένας εκπαιδευτικός που θα προσπαθήσει να «γεμίσει» το μάθημα με κάτι «ανώδυνο» όπως η Αντιγραφή μιας φράσης (άσκηση η οποία ανήκει στην τέταρτη φάση της μάθησης) θα μπορούσε να ενεργοποιήσει συμπτώματα μαθησιακής δυσκολίας στο μαθητή του.  Σε αυτά τα επίπεδα μια λάθος επιλογή μπορεί να προξενήσει προβλήματα, όπως και μια σωστή επιλογή μπορεί να οδηγήσει σε πολλαπλάσια οφέλη για το παιδί.

Ελίνα Γιαχαλή - Διευθύντρια Σπουδών, Εκπαιδευτικός
Diploma of Overseas Teachers of English – University of Cambridge


πηγή:  www.dearmom.gr

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου