Ο περίπλοκος κόσμος του Βυζαντίου, με τους αυτοκράτορες και τις
δυναστείες, τις σταυροφορίες, τους πολέμους, την τεράστια πολιτιστική
παράδοση, τα ήθη, τα έθιμα και την καθημερινότητα των κατοίκων, είναι
σημείο αναφοράς για Ελληνες και ξένους, επιστήμονες ή απλούς λάτρεις της
ιστορίας. Φοιτητές και καθηγητές, άνθρωποι με εξειδικευμένο ενδιαφέρον,
ακόμα και παιδιά, μέσω ειδικών παιχνιδιών, έχουν πλέον πρόσβαση σε ένα
ψηφιακό ταξίδι μέσα από την ενδιαφέρουσα ιστοσελίδα «Εξερευνώντας τον
κόσμο του Βυζαντίου». Πατήστε στον υπερσύνεσμο www.exploringbyzantium.gr.
Η νέα διαδικτυακή πλατφόρμα δημιουργήθηκε από το Ευρωπαϊκό Κέντρο
Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων (ΕΚΒΜΜ) και παρουσιάστηκε χθες σε
ειδική ημερίδα στο αμφιθέατρο του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, με
οικοδεσπότη τον ομότιμο καθηγητή Νίκο Ζία, πρόεδρο του Διοικητικού
Συμβουλίου του ΕΚΒΜΜ.
Το πόρταλ ολοκληρώθηκε πρόσφατα και είναι δίγλωσσο. «Ο νέος
διαδικτυακός χώρος του ΕΚΒΜΜ θα αποτελέσει πρότυπο παρουσίασης στους
πολίτες στην Ελλάδα και διεθνώς, καθώς και σημείο αναφοράς έγκυρης
πιστοποιημένης πληροφορίας για τον βυζαντινό πολιτισμό», δήλωσε η
διευθύντρια του Κέντρου, δρ Αναστασία Τούρτα.
Το περιεχόμενό του παρουσιάζεται σε τέσσερις ενότητες:
- Η πρώτη προτείνει τρεις ταξιδιωτικές διαδρομές: Κωνσταντινούπολη –
Ρώμη, Θεσσαλονίκη – Μυστράς, Κωνσταντινούπολη – Κρήτη. Ο επισκέπτης
αντλεί γεωγραφικές, ιστορικές, καλλιτεχνικές και αρχαιολογικές
πληροφορίες για τα βυζαντινά μνημεία κάθε σταθμού μέσα από εικόνες,
σχέδια, ψηφιακά πανοράματα, κ.ά.
- Η δεύτερη ενότητα παρουσιάζει διάφορα θέματα, όπως: Η πολεμική
οργάνωση του Βυζαντίου, Η πόλη στο Βυζάντιο, Τα εν οίκω… εν δήμω,
Επιστήμη και τεχνολογία, Τα έθιμα των Βυζαντινών και η κοινωνική ζωή.
Διαβάζουμε για παράδειγμα στην Κοινωνική ζωή πως παρότι το Βυζάντιο ήταν
ένα αυστηρό κράτος με θεοκρατικό χαρακτήρα και την εξουσία
συγκεντρωμένη στο πρόσωπο του αυτοκράτορα, «ο ιππόδρομος, τα λουτρά, το
θέατρο και η αγορά αποτελούν δημοφιλείς μορφές διασκέδασης και τους
βασικούς χώρους όπου οι ανάγκες του Βυζαντινού πολίτη για ανθρώπινη
επαφή και ψυχαγωγία βρίσκουν διέξοδο».
Ο εξοπλισμός και η κατάσταση ενός βυζαντινού σπιτιού ήταν ανάλογα της
οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης του ιδιοκτήτη. Τα περισσότερα
σπίτια «φωτίζονταν με κεριά και λυχνάρια, ενώ οι εκκλησίες και τα
παλάτια χρησιμοποιούσαν κυρίως πολυκάνδηλα ή πολυελαίους, που
κρεμόντουσαν από την οροφή με αλυσίδες… Ενα βυζαντινό σπίτι διέθετε
πυροστάτες, πάνω στους οποίους τοποθετούσαν τα τσουκάλια για το
μαγείρεμα, κατσαρόλες για το ζέσταμα του νερού, σχάρες και τηγάνια,
κουτάλες διαφόρων μεγεθών, γουδιά αλλά και λεκάνες για το πλύσιμο των
πιάτων και των χεριών»…
- Η τρίτη ενότητα είναι εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά 5-8 και 9-14
ετών όπου καλούνται να παίξουν με τις αγιογραφίες και τις ψηφίδες, να
ζήσουν μια εμποροπανήγυρη ή τη γιορτή του αυτοκράτορα, να ταξιδέψουν με
τον στρατό προ των πυλών, κ.ά.
- Στην τέταρτη ενότητα παρουσιάζονται τρεις ραδιοφωνικές εκπομπές με
ιστορικά κείμενα κι ένα παραμύθι από τον βυζαντινό πολιτισμό.
πηγή: archive.efsyn.gr
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου